BZO19Ioscarmunoz

BewustZijn Online

Oscar Munoz

De Colombiaanse Oscar Muňoz Galeano (1953) hield zich al zeven jaar bezig met Qigong en Taijiquan toen hij in 1988 naar China vertrok om zich er verder in te bekwamen. In Bejin kon hij aan het Instituut voor Lichamelijke Opvoeding deelnemen aan onderricht voor buitenlanders in Qigong, Taijiquan en andere martial arts. Een van zijn leraren gaf hem een aanbevelingsbrief waarmee hij toegang kon krijgen tot de bakermat van de Taijiquan in de School van Chenjiagou in de Henan provincie. Daar kreeg hij les van de meester Chen Xiaoxing, lid van de Chen familie. Later werd Chen Xiaowang zijn leraar, de drager van de oudste traditie van de Taijiquan. Oscar heeft Chen Xiaowang tussen 1993 en 2003 elke jaar naar Nederland gebracht om seminars en workshops te geven. Oscar geeft les in Amsterdam

www.taijicentre.nl

Oefeningen in bewustwording | doorSimone Thomasse (2015)

 

BewustZijn Online ontmoet Oscar Munoz in Amsterdam, waar hij woont en zijn ‘Taijiquan en Qigong Centre’ heeft. En niet alleen daar geeft hij les: hij wordt uitgenodigd in allerlei Europese landen en is gastdocent aan de universiteit van Antioquia in Colombia. We zijn in de eerste plaats nieuwsgierig naar het verschil tussen Taiji en Qigong.

 

Oscar: ‘Taiji is een vorm van Qigong, dat al een geschiedenis van zo’n vijfduizend jaar heeft. Taiji is pas rond het jaar 1600 ontstaan, en bovendien een vechtkunst. Qigong kan gezien worden als oefeningen om je energie, je ‘qi’ te leren begrijpen, in evenwicht te brengen en door te laten stromen. ‘Qi’ betekent ‘interne kracht’ en ‘gong’ staat voor praktiseren. Het woord ‘Qigong’ kan het best begrepen worden als ‘het cultiveren van energie’. ‘Taiji’ staat voor het yin-yang teken en ‘quan’ betekent ‘vuist’. Ook Taiji bewerkstelligt een harmonische integratie van lichaam en geest.’

 

Drie basisenergieën

‘Wat ons mens maakt, zijn de ‘Drie Schatten’, de drie primaire energieën die Jing, Qi en Shen worden genoemd. De eerste (Jing) is de basisenergie - je fysieke lichaam en dient gevoed te worden met voedsel. De tweede (Qi), je vitale kracht, uit zich in lichamelijke warmte en dient ook gevoed te worden met ademhaling. Tot slot de geestelijke energie (Shen), waarbij concentratie, intentie en aandacht horen. Van die drie is de Jing de meest grove, de essentie ervan ligt in de seksuele energie. De Qi is wat verfijnder, en de meest subtiele energie is de Shen. Met Qigong probeer je je hiervan bewust te worden en deze energieën te integreren. Als dat lukt, voel je de Qi flow door je hele lichaam en ben je gezond. Zo is een mens idealiter en wil hij het liefst functioneren.

Er zijn verschillende vormen van Qigong die allemaal dienen om de doorstroming van de energie (Qi) in je hele lichaam te bevorderen. De bewegingen worden zodanig uitgevoerd dat de energie niet geblokkeerd wordt. Nu neem je met je lichaam de houding aan - je maakt het open om de energie te laten stromen, maar de intentie is er het eerst, want je maakt iedere beweging vanuit je geest. De volgorde is: eerst de intentie - de Shen, dan de Qi en uiteindelijk het uitdrukken van de vorm met je fysieke lichaam (Jing). Het lichaam geeft heel precies de verandering van energie weer.’

 

Balans

‘Hoe vaak wordt niet aan kinderen geleerd: schouders naar achteren, borst naar voren, buik in? Misschien is dat heel gebruikelijk, maar daarmee wordt de zwaartekracht volledig genegeerd. Je onderrug wordt hol en er gaan plekken in je lichaam vastzitten. Neem je die houding over een lange periode aan, dan ontstaan er op den duur problemen met je middenrif en daaruit volgen weer ademhalingsperikelen. Je onderrug wordt hard, daar zitten je nieren. Als die niet de vrije ruimte hebben, kun je daar ook narigheid mee krijgen. Pijn in de onderrug, organische en ademhalingsproblemen - alles is verbonden met elkaar. Veel mensen die bij mij komen trainen of een workshop doen, hebben chronische rugklachten.’

 

Zwaartekracht

‘Het eerste wat ik ze leer is de zwaartekracht te voelen en te gehoorzamen. Dat is iets heel concreets. Je weet dat je staat, met de aarde verbonden bent, maar dat is voornamelijk een theoretisch concept geworden. De meeste mensen voelen hun lichaam niet meer goed. Je moet weten hoeveel kracht je nodig hebt om gewoon rechtop te staan, je ervan bewust worden dat je altijd verbonden bent met de zwaartekracht.’ Oscar gaat staan, iets door de knieën. ‘Dit is de basishouding. In het begin doet iedereen dit fout, onze spieren zijn immers niet op de juiste houding getraind en als je ongeoefend bent, gaan je dijspieren algauw branden. Tijdens mijn lessen doe ik een warming-up en ik leer mijn leerlingen zo’n drie minuten zo te staan. In het begin is er veel correctie in de houding nodig. Het is een vorm van meditatie, uiteindelijk kom je in een ander gevoel van energie terecht. Je beleeft dan dat je staat zonder je voeten of je benen in te spannen, doordat je de kracht direct uit je centrum haalt.’

 

Openen van de kanalen

‘Qigong is een effectieve manier om de kanalen van de qi open te maken waardoor je meditatie een diepere kwaliteit krijgt. In feite zijn zowel Taiji als Qigong meditaties in staande vorm. Als je begint met zittend mediteren, krijg je niet zo gemakkelijk voor elkaar dat je Qi vrij doorstroomt en is het worstelen geblazen. Je krijgt overal pijn en komt niet in die staat van rust en diepe concentratie. Oscar laat zien hoe je met een reeks oefeningen de energie, de Qi, naar alle richtingen van je lichaam en door je organen kunt laten stromen. ‘En als je daarna zittend mediteert, voelt dat totaal anders. Alles is soepeler en open. De Qi is je werkelijke kracht, dat kun je je aanvankelijk niet voorstellen. Het is een directe ervaring die je op moet doen. Je kunt er boeken vol over schrijven, maar daarmee kom je zelfs niet in de buurt van dat gevoel.’

 

Natuurlijke ademhaling

‘Ook de adem is een interessant onderwerp. In de Qigong gebruiken we een natuurlijke ademhaling, die je in het begin moet leren. Of liever gezegd herontdekken. Een kind van twee ademt zoals het moet, dat is natuurlijke ademhaling. Hoe ouder je wordt, hoe minder diep de adem en uiteindelijk wordt hij heel kort. Dus moet je leren je longen weer volledig te gebruiken, zodat het middenrif goed omhoog en naar beneden gaat. Zo creëer je ruimte voor de longen en krijg je meer zuurstof. Dit beheersen is een geweldig gevoel.’

 

Omvorming

‘Taiji en Qigong beoefenen maakt je bewust van houding en ademhaling. Het is een heel proces van omvorming van iets dat je je hele leven op een andere manier hebt gedaan. Je transformeert dat enkel door systematisch te trainen. Zo maak je het je eigen, krijg je het op je hard disc. Dit lukt alleen door consequent oefenen. Geen zin hebben is er niet bij, want dan raakt het niet geïntegreerd. In het begin is dat een echte uitdaging, je moet jezelf soms forceren om door te zetten, óók als je een beetje ziek bent. Het zijn zachte oefeningen en als de energie door je lichaam stroomt, krijg je vanzelf weer dat lekkere gevoel. In mijn ervaring is de grootste moeilijkheid voor de meeste mensen het besluit te nemen: dit doe ik. Iedere dag trainen. Daar begint het en dat doe je met je geest. Iedere dag trainen. Daarbij is het de kunst dit te doen zonder bepaalde grenzen van je lichaam te overschrijden, want dan blokkeer je de Qi.’

 

Constant in verandering

‘Omdat je constant in verandering bent, moet je elke dag opnieuw je balans vinden. Dat doe je door in contact met jezelf, met je centrum, te zijn. Zo houd je de Qi zoveel mogelijk in evenwicht. Hóe is afhankelijk van het moment, je voelt je niet iedere dag emotioneel of qua concentratie hetzelfde. Iedere dag opnieuw harmonie vinden… Perfecte balans bestaat niet, je streeft ernaar en gaat steeds dieper. Het is een ontwikkeling. 100% bestaat niet, met 80% ben je al heel ver en in het begin haal je misschien 10%. Qigong en Taiji zijn puur oefeningen in bewustwording.’

 

Over de oorsprong van Qigong

Qigong is een eeuwenoud systeem van oefeningen die gericht zijn op het verbeteren van de algemene gezondheid. De filosofie achter alle vormen van Qigong, waaronder Taiji, is het taoïsme. De Tao verdeelt alle fenomenen in de natuur in het beroemde concept van Yin en yang en ligt ook aan de basis van de traditionele Chinese geneeskunde. Qigong wordt gezien als tak hiervan, naast acupunctuur, kruidengeneeskunde, tuina (massage) en de traditionele voedingsleer. In de Chinese ziekenhuizen zijn doktoren die zich uitsluitend in Qigong gespecialiseerd hebben.

 

Waarom zou je aan Qigong doen?

Qigong beoefenen geeft je de mogelijkheid je persoonlijke evenwicht te bereiken en te behouden, zowel op lichamelijk als op geestelijk gebied. In die zin maakt ze je ervan bewust dat de verantwoordelijkheid voor je gezondheid in eerste instantie bij jezelf ligt en dan pas bij de dokter. Doel is het stimuleren van de levensenergie (de Qi) door het hele lichaam. Blokkades van de flow van je Qi manifesteren zich door ziekte, psychische en/of pijnklachten. Qigong helpt het lichaam meer ontspannen, soepel en sterk te worden. Systematische beoefening resulteert in een betere lichaamshouding, de ademhaling wordt dieper en ook de organen varen er wel bij. In China is Qigong dan ook zeer populair. Elke ochtend kun je buiten in parken en andere openbare ruimtes massa’s mensen Qigong zien beoefenen.

____________________________________

Naar het interviewoverzicht