durfterusten
SiteLock

© BewustZijnsWerk 2019

Karen Brody is de oprichter van Bold Tranquility. Ze heeft al duizenden vrouwen geleerd weer tot rust te komen met behulp van yoga nidra. Karen levert regelmatig bijdragen aan The Huffington Post en is een veelgeprezen scenarioschrijver.

Hieronder vind je een fragment uit haar onlangs verschenen boek ‘Durf te rusten – win je kracht terug met yoga nidra rust meditatie.

Waarom is rust zo belangrijk voor vrouwen?

Voorpublicatie | door Karen Brody

____________________________________

Vijftien jaar geleden was ik een jonge moeder met twee actieve jongetjes die allebei nog geen twee jaar oud waren. De oudste sliep weinig en huilde zó veel dat we al meer dan een jaar bij elke maaltijd de stofzuiger aanzetten, gewoon om hem rustig te houden. Door al die spanning en te weinig slaap werd ik helemaal krankjorum. Ik had bijvoorbeeld dagelijks gedachten als: ‘Wat voor dag is het vandaag?’ en ‘Goh, reed ik zonet over een stoep?’

Ik was altijd een zelfverzekerde jonge vrouw geweest en ik had veel ervaring als leidinggevende. Maar toen ik eenmaal leed aan een gebrek aan slaap en chronische stress, bereikte mijn zelfvertrouwen een dieptepunt. ‘Wie ben ik ook alweer?’ en ‘Het enige wat ik wil is slapen’ werden als het ware mijn mantra’s.

“Het gaat prima,” zei ik tegen iedereen. Het was volkomen logisch dat ik voortdurend uitgeput en paniekerig was. Er was toch geen andere manier van zijn, als moeder in zo’n situatie, of wel soms? Ik bleek het mis te hebben.

 

Denk je werkelijk dat het aantal vrouwen dat problemen heeft met focus en aandacht opeens is verdubbeld zonder duidelijke reden? Natuurlijk niet. De dramatische stijging in medicijngebruik is onze schreeuw om hulp. Tel hierbij het hoge aantal vrouwen op dat medicatie heeft voor depressie ─ volgens een onderzoek 23 procent van alle Amerikaanse vrouwen tussen 40 en 59 jaar ─ en één ding is duidelijk: vrouwen zijn hun ritme kwijt. En hoe kom je weer in je ritme? Door rust. Stel dat deze goedkope behandeling – met​ rust​ – vrouwen hun leven terug zou kunnen geven?

Slaap-expert dr. Rubin Naiman zegt: “Het boeddhisme leert ons dat depressie het gevolg is van overmatige activering waar niet voldoende rust tegenover staat.” Hij bedoelt met ‘activering’ dat non-stop bezig zijn ons sympathisch zenuwstelsel voortdurend in de alarmstand houdt. Deze boeddhistische kijk op depressie snijdt hout als ik denk aan de vele vrouwen die ik bijsta: ze zijn heel druk en rusten zelden uit. Veel vrouwen gebruiken allerlei medicatie en de meesten voelen zich beduidend beter ─ en sommige zijn vrijwel genezen van slapeloosheid, angst en depressie ─ als ze eenmaal consequent yoga nidra-meditatie beoefenen. Je kunt best druk zijn, en zelfs kortstondige stress is geen probleem en vrij normaal, maar het moet in evenwicht worden gebracht met rust en ontspanning ─ anders leidt het tot burn-out.

Stel dat we, in plaats van vrouwen medicijnen voor te schrijven of een controlelijst van tien stappen aan te reiken voor hun gezondheidsproblemen, ze eerst op een intensief rust-programma zouden zetten, en vervolgens zouden ondersteunen in hun unieke behoeften naarmate ze zich weer beter gingen voelen? Stel dat rust ons de heilige graal van vrouw-zijn kon leren: imperfectie omarmen? En stel dat rust en herstel van de flow in ons lichaam, onze geest en spirit de sleutel zijn tot meer succesvol, duurzaam vrouwelijk leiderschap? Daarom heb ik het programma ​Durf te rusten​ gecreëerd. Ik wil dat je rust als remedie probeert, zodat je voelt hoe diepe rust je leven kan veranderen. Met dit programma kan elke vrouw gemakkelijk inpluggen om veertig dagen uit te rusten en te zien hoe het haar leven begint te veranderen.

 

Wat is rust precies?

 

Wanneer ik vrouwen vraag wat hun zelfzorgactiviteiten zijn, zeggen ze vaak zoiets als: een fietstocht maken, een boek lezen, naar de film gaan, eten met een vriendin, een spelletje spelen (vaak op een smartphone). Er is niets mis met deze activiteiten, maar ze kunnen niet worden beschouwd als rust. Rust is niet actief. Rust is afzien van het actieve, van de doelen en de wil om iets te bereiken. Activiteiten zoals een fietstocht houden je gericht op je buitenwereld. Rust nodigt je uit om de zachte uitwisseling tussen je buiten- en binnenwereld te ervaren.

In zijn boek ​Consolations​ legt de dichter en essayist David Whyte uit wat rust echt is en beschrijft de vijf staten ervan:

 

De eerste staat van rust is het gevoel van ophouden, van opgeven van wat we aan het doen of aan het zijn waren. De tweede staat is het gevoel van langzaam thuiskomen, de fysieke reis naar het ongedwongen en onbelaste zelf van het lichaam... De derde staat is een gevoel van healing en zelfvergeving en aankomst. De vierde staat... is het geven en nemen, het zegenen en gezegend worden en het vermogen om vreugde te putten uit beide. De vijfde staat is een gevoel van absolute bereidheid en aanwezigheid, een blijdschap met en anticipatie op de wereld en al haar vormen; een gevoel dat je zelf de ontmoeting bent tussen binnen en buiten, en dat ontvangen en antwoorden plaatsvinden in een spontane beweging.

 

Er lijkt een groot aantal vrouwen te zijn die niet weten hoe ze moeten rusten. Ook ik hoor daarbij. Ik ben moeder, en het kostte me behoorlijk wat tijd om te begrijpen dat, hoeveel ik ook kon genieten van een film op het eind van de dag, dat geen rust maar recreatie was. Activiteiten als het lezen van een boek of breien zijn ook geen rust, omdat ze wel fysiek ontspannend zijn, maar je ogen en je hoofd aan het werk zetten, waardoor je mentaal actief en alert blijft.

De meeste zelfzorg gaat tegenwoordig over actief zijn of iets doen ─ sporten, een uitstapje met vriendinnen, uit eten gaan. Hoewel deze vormen van actief zijn bepaalde delen van je lichaam, geest en ziel kunnen voeden, herstellen ze je lichaam en geest niet op een diep niveau. Bezig zijn stimuleert het sympathisch zenuwstelsel, het deel van het automatisch zenuwstelsel dat je ‘vecht-of-vlucht’-reactie beheerst. Als je langere tijd in een actieve, drukke modus zit waarin alleen het sympathisch zenuwstelsel actief is, zet je je hele zenuwstelsel onder spanning. Het resultaat? Angst, depressie en slaapstoornissen. Om deze stress te verminderen moet je de tijd nemen om het andere deel van het automatisch zenuwstelsel ─ het parasympathisch zenuwstelsel ─ te stimuleren, voor het evenwicht.

Jezelf op non-actief zetten geeft niet alleen je fysieke lichaam de kans om uit te rusten en zich te verjongen, maar ook je geest. Het belangrijkste kenmerk van rust, dat het onderscheidt van andere vormen van zelfzorg, is dat het je uitnodigt om uit de sleur te stappen en je innerlijke wereld in te duiken, de ruimte waar verwondering en creativiteit opbloeien en waar je een nieuw perspectief op je dagelijks leven kunt ontdekken. Rusten kan zijn dat je in een stoel zit in de schemering en rustig naar de zonsondergang kijkt. Je bent in wezen niets aan het doen, maar staat jezelf toe uit te rusten in een ruimte van niets-heid, waar je gedachten vertragen, je uit je denken kunt stappen en vaak in aanraking komt met de mysterieuze vertrouwdheid van je ziel. Meditatie en sommige soorten yoga kunnen je meenemen naar deze zelfde ruimte van niets-heid. Slaap of een goed dutje kunnen dat ook. Diepe slaap kan ons naar onze innerlijke wereld brengen. Het verkennen van je dromen kan dat ook.

Het resultaat is vaak een gevoel alsof je je hele systeem een nieuwe start hebt gegeven, want wanneer je rust, stimuleer je je parasympathische zenuwstelsel, de ‘rust en vertering’-functie van je algehele automatisch zenuwstelsel. Maar veel mensen slapen niet goed of dromen niet veel, en daarom hebben we rust-methoden, zoals yoga nidra-meditatie nodig ─ om ons te leren hoe we onze binnenwereld kunnen binnengaan.

 

Durf te rusten, win je kracht terug met yoga nidra rust meditatie

Auteur: Karen Brody

Uitgever: Samsara Books

Uitvoering: paperback, 256 pag.

Prijs: € 19,90